Første uke overstått.

I dag er det en uke siden første kuren med FEC100. Skal ærlig innrømme at uken ikke har vært noen dans på roser akkurat, eller kanskje jeg danset mest på torner.

Har vært konstant små uggen/kvalm. Først i går begynte det å slippe taket, den kvalmende klumpen i halsen forsvant. Endelig tenkte jeg, endelig skal jeg kunne spise. Det går sakte framover, magesekken er skrumpet inn. Og kvalmen ulmer opp straks magesekken strekker seg litt for mye, i denne sammenheng er litt for mye en liten yoghurt. Jeg som er så glad i mat til vanlig får nå kvalme fornemmelser bare jeg tenker på mat. Håper stadig neste dag blir bedre enn den forgående. 

Jeg fikk litt sjokk når jeg så på vekten, i dag viste den 44,4 kg. På en uke har jeg gått ned 3,3 kg. Her har jeg slitt og strevd i ett år med å snu livsstilen min. På denne tiden i fjor veide jeg 60 kg, som da var 10 kg over min normalvekt. Ikke overvektig direkte, men bare i overkant. Min spede kropp har en tendens til å vise vær minste lille ekstra kilo, er jo ikke store området å fordele slikt på (152). Nå føler jeg rake motsetningen, nå vil jeg ikke ned i vekt. Jeg føler kroppen vil takle kuren mye bedre om den har litt ekstra energilager å ta av. Håper på at vekten stanser der den er nå (eller går litt opp), men ikke mer ned. Kjøleskapet vårt har aldri noensinne vært så fullt av forskjellig mat. På et punkt føltes det ut som jeg sultet ihjel i huset til heksa i Hans og Grete (bare en sunnere heks).

I går spiste jeg ett helt pizzastykke til middag, følte meg uendelig stolt! 

Skal sies at jeg har fått luktesansen til bikkja i løpe av disse dagene. Han kan godt få den tilbake. 

La oss snakke om hvor mye spyttet betyr for oss. Har du noen gang tenkt over hvor godt det er å ha kjeften full av spytt? Det hadde ikke jeg heller, ikke før nå. Når du føler tannkjøttet skrumpe inn som en rosin, tungen fester seg til ganen. Når du ikke klarer å svelge, fordi det ikke er noe spytt å svelge… men kroppen fortsatt ønsker å gjøre det. Da er det bare å hive seg over vannglasset å bruke det som svelge hjelp, ellers føles det som halsen snører seg sammen. Gud hvor jeg savner spyttet mitt. Jeg forsøkte å spise ett polarbrød, men måtte gi opp. Det gjorde fysisk vondt i kjeven av å tygge, i tillegg måtte jeg drikke for å få ned vær eneste tygge. Dette har faktisk også bedret seg, om det er fordi jeg har anskaffet hjelpemiddel, eller om det er tiden vet jeg ikke. 


Mitt arsenal mot tørre slimhinner i nese og munn.

Som vist på bildet ovenfor er det en del hjelpemiddel. Xero serien anbefales til alle som sliter med munntørrhet! Jeg har ikke prøvd Nycodent salvia dropsene, kjøpte de kun på grunn av beholderen, slik at det ikke ligger drops i hele veska. På kvelden tar jeg Xero rinse, skal love deg at det ikke er noe vanlig munnskyll. Det er som om du heller en annen manns spytt med mild jordbærsmak i munnen. Deilig. Før jeg legger hodet på puta tar jeg litt Xero gel, det legger seg som et belegg i munnen å holder munnhulen fuktig igjennom natten. Kombinasjonen av de to har gjort at jeg kun våkner en gang i løpe av natten! Før det våknet jeg vær eneste time. I natt var første natten med nesesprayen, og første morgenen uten hodepine! Alle tipsene er hentet fra Brystkraft gruppen på facebook (lukket gruppe). En gruppe med herlige damer som har vært eller går igjennom det samme.

Når vi snakker om å våkne, min indre klokke har fått det for seg at jeg skal våkne 09.26. Det har skjedd siden dag en etter kuren. For enkelhets skyld kunne den godt strekt seg til 09.30.

En annen effekt av kuren er energien, mulig på grunn av matmangel at jeg har så ekstremt lavt energinivå. Jeg har vært både på Pyramiden og Jekta, men har vært så utslitt når jeg kom hjem. Har aldri følt en slik utmattelse før. Ikke etter timer på fjellet, eller de gangene man døgnet når man var yngre. Ingenting kan måle seg med den utmattelsen jeg har følt disse dagene. Bare det å sitte i sofa og brodere er slitsomt. Det eneste som piffer meg opp når det gjelder aktivitet er små turer ut med hunden. Den friske luften gjorde godt mot kvalme klumpen i halsen.

Så har vi neulastaen, den flotte sprøyten som er til mitt eget beste. Den ga meg både muskel og ledd/skjelett smerter (som nevnt tidligere), heldigvis var det kortvarig.

Det var faktisk såpass ille på et punkt at jeg sa til Sigurd -Om det ikke blir bedre, så vil jeg heller risikere tilbakefall eller spredning enn cellegift. 

Nå kommer dagene der jeg skal holde meg unna syke mennesker. Siden formen har tatt seg opp vurderte jeg å dra en tur på vardesenteret, men siden jeg allerede er små forkjølt fant jeg ut at en ikke orker å friste skjebnen. Det siste jeg trenger nå er å bli ordentlig syk. Man blir jo litt små paranoid når man leser statuser på facebook der en etter en ligger syke. 

Jeg ville ikke ønsket dette på min verste fiende. Om det viser seg at det faktisk bare er den ene uken man er kvalm *bank i bordet*, så skal jeg alltids klare å tyne meg igjennom det. Kjenner jeg allerede gruer meg til neste kur. 

Er så uendelig glad for at jeg har min samboer Sigurd. Hva skulle jeg gjort uten han? Han kjører meg til sykehuset, sitter ved sengen min når jeg ble innlagt. Han lager mat til meg, rydder og vasker. Og på toppen går han på jobb!

Det har gått hardt utover økonomien, det er alltids noe som trengs, noe som skal kjøpes. Om det være mat, sengsett, tannkrem eller drops. Alle små ting koster. Kontoen min er snart tom, lurer på når pengene fra NAV kommer?

***

Nå håper jeg det kun går oppover i formen. Må jo være klar til sminkekurs neste uke!

Nyt spyttet i kjeften.
Nyt maten du spiser.
Nyt energien du har.
Nyt at kroppen ikke har vondt.
Nyt at du ikke er kvalm.

Nyt ALT!

Jeg skal ihvertfall nyte hvert eneste lille gode øyeblikk!

Mvh

Mia

 #cellegift #brystkreft #spyttproduksjon #bivirkning #fec100 #fec

4 kommentarer
    1. Man vet ikke hva man savner, før det er borte. Spytt er noe man ikke tenker på, at man kan mangle. Godt skrevet, du skriver så bra. Er det rart æ e stolt av dæ. 🙂

    2. Veldig godt beskrevet Mia! E litt bekymra for at du har gått så ned i vekt. … Som kreftpasient har du krav på å få dekket utgifter til ernæring. De er små å lette å få i sæ. Inneholder 300 kalorier i hver flaske. Kanskje nåkka du kunne prøve. Æ syns du e kjempetøff, og æ e ikke et øyeblikk i tvil om at det e et helvete det du gjennomgår. Tenke masse på dæ <3 Stoor klem

    3. Anonym: Tusen takk Anonym 🙂 Har hatt bedre matlyst idag, så om vekta holder seg stabil skal jeg ikke klage. Kan greit leve med å variere litt i vekt i løpe av den første uken, så lenge den ikke faller under et visst punkt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg